Naujiena

Degalų rinkos tendencijos nesikeitė, kainos Lietuvoje ir toliau yra mažiausios tarp Baltijos šalių

2023 02 03

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, vidutinės degalų kainos 2023 m. sausio 23–30 dienomis visose lyginamose valstybėse (Estijoje, Latvijoje, Lietuvoje, Lenkijoje) didėjo 0,3–2,2 proc., išskyrus Vokietiją, kurioje dyzelinas nežymiai atpigo (0,1 proc.).

Lietuvoje degalai ir toliau išlieka pigiausi Baltijos šalyse, nors praėjusią savaitę vidutinės degalų kainos mūsų šalyje padidėjo: benzinas pabrango vidutiniškai 1,9 proc., dyzelinas – 1,6 procento.

Vidutinės degalų kainos Lietuvoje didėja trečią savaitę iš eilės. Per šį laikotarpį degalai pabrango 0,05 Eur/l, arba 3 procentus. Degalų brangimas prasidėjo nuo šių metų sausio 9 d., pasibaigus vidutinių degalų kainų mažėjimo laikotarpiui, kuris Lietuvoje tęsėsi 11 savaičių – nuo 2022 m. lapkričio mėnesio.

Kaip žinoma, šių metų vasario 5 dieną įsigalios embargas naftos produktams iš Rusijos. Naftos produktų plukdomų jūra ir pagamintų Rusijos Federacijoje nebebus galima importuoti į Europos Sąjungos valstybes.


Degalų rinkos tendencijos nesikeitė, kainos Lietuvoje ir toliau yra mažiausios tarp Baltijos šalių

Europa iki šiol iš Rusijos importuoja apie 0,5 mln. barelių dyzelino per dieną, tačiau Rusijos dalis bendrame importe mažėja: 2022 m. lapkritį rusiško dyzelino dalis sudarė 48 proc. viso importo, gruodį – 43 proc., o 2023 m. sausį – 42 proc. viso importuojamo dyzelino. Pastaruoju metu daugiau naftos produktų importuojama iš JAV, Vidurio rytų ir Azijos regionų. Per pasiruošimo embargui laikotarpį, kuris truko beveik metus, buvo pildomos kuro saugyklos Europoje, tad rinkų analitikai tikisi, kad tiekimo sutrikimų įmonės ir gyventojai neturėtų pajusti. Prognozuojama, kad didmeninės degalų kainos Europoje trumpuoju laikotarpiu augs dėl ilgesnio transportavimo atstumo ir laiko.

Lietuva nuo 2022 m. gegužės nebeimportuoja iš Rusijos benzino ir dyzelino. Anksčiau šis importas sudarė iki 10–20 proc. viso naftos produktų suvartojimo per metus. Lietuvoje veikianti Lenkijos koncerno ORLEN valdoma naftos perdirbimo gamykla turi pajėgumus patenkinti ne tik mūsų šalies, bet ir Latvijos bei Estijos poreikius, taip pat eksportuoja produktus į kitas šalis.

Lietuvos energetikos agentūros analitikai prognozuoja, kad kainos pokyčiai šalies degalinėse po vasario 5 d. neturėtų būti drastiški. Juos pajustume tik tuo atveju, jeigu kiltų sutrikimų aplinkinėse valstybėse Europos rinkoje.

Per metus (nuo 2022 m. sausio mėn.) degalai mažiausiai pabrango Lietuvoje ir Vokietijoje.

Palyginti nagrinėjamą laikotarpį su 2022 m. sausio 3 d. vidutinėmis kainomis, benzinas mažiausiai pabrango Lietuvoje ir Vokietijoje – atitinkamai 5 proc. ir 7 procentus.

Lyginant nagrinėjamą laikotarpį su 2022 m. sausio 3 d. vidutinėmis kainomis, matyti, kad dyzelinas mažiausiai pabrango Lietuvoje ir Vokietijoje – atitinkamai 28 proc. ir 18 procentų.

Pastarąją savaitę vidutinė benzino kaina visose lyginamose valstybėse padidėjo 0,017 Eur/l (1,0 proc.) – 0,038 Eur/l (2,2 proc.). 

Palyginti dyzelino kainų pokyčius analizuojamuose šalyse, pastarąją savaitę vidutinė dyzelino kaina nežymiai sumažėjo tik Vokietijoje, kitose lyginamose valstybėse padidėjo  0,005 Eur/l (0,3 proc.) – 0,037 Eur/l (2,1 proc.).

Bazinės (didmeninės) benzino kainos Lietuvoje per sausio  mėnesį padidėjo 0,052 Eur/l, dyzelino – sumažėjo 0,026 Eur/l.


Benzino vidutinė kaina Lietuvoje
(1,524 Eur/l) nuo rugpjūčio mėnesio pabaigos yra mažesnė už dyzelino (1,692 Eur/l)

Analizuojant benzino kainos struktūros ir jos kitimo tendencijas Lietuvoje, pastebėtina, kad vidutiniai pardavimo kaštai (prekybinė marža) be mokesčių  lapkričio mėnesį padidėjo ir siekė 0,19 Eur/l.

Gruodžio mėnesį benzino vidutiniai pardavimo kaštai (marža) didėjo ir sudarė 0,23 Eur/l. Biodegalų dalis sudarė 0,03 Eur/l.

Sausio mėnesį benzino vidutiniai pardavimo kaštai sumažėjo iki 0,08 Eur/l, vidutinė biodegalų dalis sudarė 0,02 Eur/l.

 

Analizuojant dyzelino kainos struktūros ir jos kitimo tendencijas Lietuvoje, pastebėtina, kad vidutiniai pardavimo kaštai (prekybinė marža) be mokesčių, lapkričio mėnesį sudarė 0,10 Eur/l.

Gruodžio mėnesį dyzelino vidutiniai pardavimo kaštai (marža) be mokesčių didėjo ir sudarė 0,19 Eur/l. Biodegalų dalis sudarė 0,11 Eur/l.

Sausio mėnesį dyzelino vidutiniai pardavimo kaštai sumažėjo iki 0,11 Eur/l, vidutinė biodegalų dalis sudarė 0,09 Eur/l.

Žaliavinės naftos kainos sumažėjo nežymiai. Vidutinė Brent naftos savaitės kaina sumažėjo iki  85,3 USD/bbl (0,3 proc.), Urals naftos vidutinė savaitės kaina – iki 58,5 USD/bbl (0,5 proc.).

Urals rūšies naftos kainos kritimas matomas gruodžio 5 d. rusiškai naftai uždėjus G7 valstybių pasiūlytą kainų viršutinę ribą. Iki gruodžio 5 d. Urals rūšies naftos kainos svyravo tarp 60–70 USD/bbl, tačiau po kainų ribojimo įvedimo kainos yra 50-60 USD/bbl lygyje.

Brent naftos kaina pastarąsias 9 savaites (lapkričio 21 d. – sausio 30 d.) laikėsi mažesniame kaip 90 USD už barelį lygyje. Vidutinė šio laikotarpio Brent naftos kaina yra 82,2 USD/bbl.

Daugiau informacijos skelbiama Lietuvos energetikos agentūros kas savaitę rengiamoje apžvalgoje.

Kilus klausimų, prašome kreiptis:
Vida Danilevičiūtė Černiauskienė, el. paštas [email protected],  tel. 8 661 89 175