Transportas 2025-04

Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga

2025 m. gegužės 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 32 428 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 17 791 – grynasis elektromobilis ir 14 637 – įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 578 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 569 – grynieji elektromobiliai ir 9 – iš išorės įkraunami hibridai.

Per 2025 m. balandžio mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo nuo 1,75 proc. kovą iki 1,81 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 0,99 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, įkraunami hibridai – 0,82 proc.).

Per balandį elektromobilių skaičius parke išaugo 1 243 (+3,99 proc.), nuo metų pradžios – 4 154 (+14,7 proc.) automobiliais, o per 12 mėnesių elektromobilių parke padaugėjo 10 752, arba 49,6 procento.

2025 m. gegužės 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį užėmė dyzelinu varomos transporto priemonės, kurios sudarė 64,5 proc. visų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomų transporto priemonių buvo 22,5 proc., hibridinių transporto priemonių (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus įkraunamus hibridus) – 5,4 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.

Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2025 m. gegužės 1 d. elektromobilių dalis buvo 0,71 proc. (2025 m. balandžio 1 d. – 0,70 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro 95,7 proc. parko.



Kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2025 m. balandžio mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruoti 1 335 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų – 609 grynieji elektromobiliai ir 726 – iš išorės įkraunami hibridai) – tai 21,1 proc. daugiau nei įregistruota per kovo mėnesį, ir 47,8 proc. daugiau nei buvo įregistruota prieš metus, per 2024 m. balandžio mėnesį.

Balandžio mėnesį Lietuvoje įregistruotų įkraunamų hibridų skaičius vėl buvo didesnis už įregistruojamų grynųjų elektromobilių skaičių.

Per balandį įregistruota 13 lengvųjų krovininių elektromobilių (12 – grynųjų elektromobilių ir 1 – įkraunamas hibridas) – tai 18,2 proc. daugiau nei kovo mėnesį, kai buvo įregistruota 11 lengvųjų krovininių elektromobilių.

Naujų automobilių rinka

2025 m. balandžio mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 21,8 proc. visų per mėnesį registruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Balandį elektromobiliai užėmė 12,1  proc., (kovą –  12,3 proc.) visos Lietuvos naujų M1 kategorijos transporto priemonių rinkos. Per mėnesį įregistruota 217 naujų grynųjų elektromobilių (kovą – 221) ir 270 įkraunamų hibridų (kovą – 216). Nauji elektromobiliai sudarė 36,5 proc. visų balandžio mėnesį įregistruotų elektromobilių (kovą –  39,7 proc.).

Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį kovo mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 49,6 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (kovą – 55,5 proc.).

Per balandį įregistruota 2 012 naujų hibridinių (HEV) automobilių (kovo mėnesį – 1 975).

Benzinu varomos transporto priemonės 2025 m. balandžio mėnesį užėmė 19,9 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 17 proc. naujų automobilių rinkos.

Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 89,7 proc. –  balandį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (kovo mėnesį – 87,5 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 2,6 proc., elektromobiliai – 2,1 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 32,9 proc. nuo visų balandžio mėnesį įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.

Trečią mėnesį iš eilės stebima nemaža hibridinių automobilių registracija – 5,8 proc. naujų transporto priemonių rinkos užėmė hibridiniai N1 kategorijos automobiliai, kurių per mėnesį buvo įregistruotas 19 (kovą – 31).

Naudotų automobilių rinka

Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2025 m. balandžio mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 6,7 procento (kovą buvo 5,8 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 60,5 proc., benzinu varomos – 22,4 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 7,7 procento.

Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje elektromobiliai užėmė 0,9 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 94 procento.

Per 2025 m. sausio–balandžio mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 6,9 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 13,5 procento.

Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,2 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 1,8 procento.



Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams
uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15,8 procento.

Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 metų gruodžio 31 d. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 20 proc. metinių pirkimų sandorių.

Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.