Kelių transporto parko pokyčių apžvalgos

Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga

2025 m. liepos 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 34 929 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 18 931 – grynasis elektromobilis ir 15 998 – įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 610 lengvųjų krovininių elektromobilių (N1 kategorija), iš jų 600 – grynieji elektromobiliai ir 10 – iš išorės įkraunamų hibridų.

Per 2025 m. birželio mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo nuo 1,87 proc. iki 1,94 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 1,05 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, įkraunami hibridai – 0,89 proc.).

Per birželį elektromobilių skaičius parke išaugo 1 237 (+3,67 proc.), nuo metų pradžios – 6 655 (+23,5 proc.), o per 12 mėnesių elektromobilių skaičius parke padidėjo 11 924, arba 51,8 procento.

2025 m. liepos 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį užėmė dyzelinu varomos transporto priemonės, kurios sudarė 64,2 proc. visų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomų transporto priemonių buvo 22,5 proc., hibridinių transporto priemonių (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus įkraunamus hibridus) – 5,7 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.

Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2025 m. liepos 1 d. elektromobilių dalis buvo 0,74 proc. (2025 m. birželio 1 d. – 0,73 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro 95,6 proc. parko.

Kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2025 m. birželio mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruota 1 339 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų – 634 grynieji elektromobiliai ir 705 – iš išorės įkraunami hibridai) – tai 1,3 proc. mažiau nei įregistruota per gegužės mėnesį, tačiau 82,7 proc. daugiau nei prieš metus. Birželio mėnesį Lietuvoje įregistruotų įkraunamų hibridų skaičius ir toliau išliko didesnis už įregistruotų grynųjų elektromobilių skaičių.

Per birželio mėnesį įregistruoti 27 lengvieji krovininiai elektromobiliai (visi – grynieji elektromobiliai), o tai 58,8 proc. daugiau nei įregistruota gegužės mėnesį, kai buvo įregistruota 17 lengvųjų krovininių elektromobilių.

Naujų automobilių rinka

2025 m. birželio mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 22,6 proc. visų per mėnesį registruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Birželį elektromobiliai užėmė 16,9  proc., (gegužę –  13,3 proc.) visos Lietuvos naujų M1 kategorijos transporto priemonių rinkos. Per mėnesį įregistruoti 278 nauji grynieji elektromobiliai (gegužę – 219) ir 350 įkraunamų hibridų (gegužę – 324). Nauji elektromobiliai sudarė 46,9 proc. visų birželio mėnesį įregistruotų elektromobilių (gegužę –  40 proc.).

Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį birželio mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 50,6 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (gegužę – 48 proc.).

Per birželį įregistruoti 1 878 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (gegužės mėnesį – 1 963).

Benzinu varomos transporto priemonės 2025 m. birželio mėnesį užėmė 22,2 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos (gegužę – 23,7 proc.), varomos dyzelinu – 8 proc. naujų automobilių rinkos (gegužę – 13,1 proc.).

Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 81,5 proc. –  birželį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (gegužės mėnesį – 89,2 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 9,6 proc., elektromobiliai – 4,9 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 74,1 proc. nuo visų birželio mėnesį įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių. Pažymėtina, kad ketvirtą mėnesį iš eilės stebima nemaža hibridinių automobilių registracija – 3,9 proc. naujų transporto priemonių rinkos užėmė hibridiniai N1 kategorijos automobiliai, kurių per mėnesį buvo įregistruota 16 (gegužę – 24).

Naudotų automobilių rinka

Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2025 m. birželio mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 5,6 procento (gegužės mėnesį buvo 5,8 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 60,6 proc., benzinu varomos – 22,4 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 8 procentus.

Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje birželio mėnesį elektromobiliai užėmė 1 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 91,5 procento.

Per 2025 m. sausio–birželio mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 7,3 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 13,8 procento.

Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,4 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 2,8 procento.

Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15,8 procento.

Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 m. gruodžio 31 d. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 20 proc. metinių pirkimų sandorių.

Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.