Transportas 2025-07
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2025 m. rugpjūčio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 36 541 lengvasis keleivinis elektromobilis (M1 kategorija), iš jų 19 608 – grynieji elektromobiliai ir 16 933 – įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 668 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 658 – grynieji elektromobiliai ir 10 – iš išorės įkraunamų hibridų.
2025 m. liepos mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo nuo 1,94 proc. iki 2,02 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 1,08 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, įkraunami hibridai – 0,94 proc.).
Per liepą elektromobilių skaičius parke išaugo 1 612 (+4,62 proc.), nuo metų pradžios – 8 267 (+29,2 proc.), o per 12 mėnesių elektromobilių skaičius parke padidėjo 12 732, arba 53,5 procento.
2025 m. rugpjūčio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį užėmė dyzelinu varomos transporto priemonės, kurios sudarė 64 proc. visų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomų transporto priemonių buvo 22,5 proc., hibridinių transporto priemonių (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus įkraunamus hibridus) – 5,8 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2025 m. rugpjūčio 1 d. elektromobilių dalis buvo 0,81 proc. (2025 m. liepos 1 d. – 0,74 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro 95,5 proc. parko.
Kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2025 m. liepos mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruotas 1 651 lengvasis keleivinis elektromobilis (iš jų – 697 grynieji elektromobiliai ir 954 – iš išorės įkraunami hibridai) – tai 23,3 proc. daugiau nei įregistruota per birželio mėnesį ir 125,2 proc. daugiau nei buvo įregistruota prieš metus.
Liepos mėnesį Lietuvoje įregistruotų įkraunamų hibridų skaičius ir toliau išliko didesnis už įregistruotų grynųjų elektromobilių skaičių.
Naujų automobilių rinka
2025 m. liepos mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 19,3 proc. visų per mėnesį registruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Liepą elektromobiliai užėmė 21,1 proc., (birželį – 16,9 proc.) visos Lietuvos naujų M1 kategorijos transporto priemonių rinkos. Per mėnesį buvo įregistruoti 279 nauji grynieji elektromobiliai (birželį – 278) ir 418 įkraunami hibridai (birželį – 350). Nauji elektromobiliai sudarė 47,6 proc. visų liepos mėnesį įregistruotų elektromobilių (birželį – 46,9 proc.).
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį liepos mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 47,6 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (birželį – 50,6 proc.).
Per liepą įregistruoti 1 707 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (birželio mėnesį – 1 878).
Benzinu varomos transporto priemonės 2025 m. liepos mėnesį užėmė 20,8 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos (birželį – 22,2 proc.), varomos dyzelinu – 9,3 proc. naujų automobilių rinkos (birželį – 8 proc.).
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 84 proc. – liepą užėmė dyzelinu varomi automobiliai (birželio mėnesį – 81,5 proc.). Benzinu varomi automobiliai liepą užėmė 0,5 proc., elektromobiliai – 12,3 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 86,8 proc. nuo visų liepos mėnesį įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių. Per mėnesį buvo įregistruota 12 hibridinių N1 kategorijos automobilių (birželį – 16).
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2025 m. liepos mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 6 procentus (birželio mėnesį buvo 5,6 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 59,5 proc., benzinu varomos – 22,9 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 8,5 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje liepos mėnesį elektromobiliai užėmė 0,9 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 93,4 procento.
Per 2025 m. sausio–liepos mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 7,1 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 14,8 procento.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,9 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 4,3 procento.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15,8 procento.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 m. gruodžio 31 d. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 20 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.