Transportas 2025-10
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2025 m. lapkričio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 41 188 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 21 807 – grynieji elektromobiliai ir 19 381 – įkraunamas hibridas. Taip pat registre buvo 837 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 816 – grynųjų elektromobilių ir 21 – iš išorės įkraunamas hibridas.
Per 2025 m. spalio mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo nuo 2,17 proc. iki 2,26 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 1,20 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, įkraunami hibridai – 1,06 proc.).
Per spalio mėnesį elektromobilių skaičius parke išaugo 1 749 (+4,34 proc.), nuo metų pradžios – 13 213 (+45,9 proc.), o per 12 mėnesių elektromobilių skaičius parke padidėjo 14 914, arba 55 procentais.
2025 m. lapkričio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį užėmė dyzelinu varomos transporto priemonės, kurios sudarė 63,6 proc. visų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomų transporto priemonių buvo 22,4 proc., hibridinių transporto priemonių (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus įkraunamus hibridus) – 6,1 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2025 m. lapkričio 1 d. elektromobilių dalis buvo 1,01 procento (2025 m. spalio 1 d. – 0,94 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro 95,3 proc. parko.
Kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2025 m. spalio mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruota 1 866 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų – 864 grynieji elektromobiliai ir 1 002 – iš išorės įkraunami hibridai) – tai 1 proc. daugiau nei įregistruota per rugsėjo mėnesį ir 59,9 proc. daugiau, nei buvo įregistruota prieš metus. Spalio mėnesį Lietuvoje įregistruotų įkraunamų hibridų skaičius ir vėl viršijo grynųjų elektromobilių skaičių. Ši tendencija, kai per mėnesį naujai įregistruotų įkraunamų hibridų skaičius didesnis nei grynųjų elektromobilių skaičius, tęsiasi nuo 2024 m. lapkričio iki šiol, išskyrus 2025 m. kovą ir rugsėjį.
Per spalio mėnesį įregistruotas 71 lengvasis krovininis elektromobilis (iš jų – 67 grynieji elektromobiliai ir 4 įkraunami hibridai), ir tai 4,4 proc. daugiau nei per rugsėjo mėnesį, kai buvo įregistruota 68 lengvieji krovininiai elektromobiliai, ir beveik 5 kartus daugiau nei prieš metus (įregistruota 15 elektromobilių).
Naujų automobilių rinka
2025 m. spalio mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 22,1 proc. visų per mėnesį registruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Spalį elektromobiliai užėmė 20,3 proc. (rugsėjį – 25 proc.) visos Lietuvos naujų M1 kategorijos transporto priemonių rinkos. Per mėnesį įregistruoti 306 nauji grynieji elektromobiliai (rugsėjį – 516) ir 514 įkraunamų hibridų (rugsėjį – 431). Nauji elektromobiliai sudarė 44 proc. visų spalio mėnesį įregistruotų elektromobilių (rugsėjį – 51,2 proc.).
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį spalį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 43,7 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (rugsėjį – 39,5 proc.).
Per spalį įregistruoti 1 768 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (rugsėjo mėnesį – 1 497).
Benzinu varomos transporto priemonės spalio mėnesį užėmė 27,3 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos (rugsėjį – 20,6 proc.), varomos dyzelinu – 7,4 proc. naujų automobilių rinkos (rugsėjį – 12,8 proc.).
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 73 proc. – spalį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (rugsėjo mėnesį – 73 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 2,3 proc., elektromobiliai – 24,3 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 91,6 proc. nuo visų spalio mėnesį įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių. Per mėnesį buvo įregistruotas 1 hibridinis N1 kategorijos automobilis (rugsėjį – 2 vnt.).
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje spalio mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 7,3 procento (rugsėjį buvo 6,9 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 58,5 proc., benzinu varomos – 21,4 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 9,2 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje spalio mėnesį elektromobiliai užėmė 0,8 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 94,3 procento.
Per 2025 m. sausio–spalio mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 8,2 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 16,8 procento.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 2,7 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 6,4 procento.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15,8 procento.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 m. gruodžio 31 d. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 20 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.