Transportas 2025-09

Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga

2025 m. spalio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 39 502 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 21 053 – grynieji elektromobiliai ir 18 449 – įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 774 lengvųjų krovininių elektromobilių (N1 kategorija), iš jų 757 – grynieji elektromobiliai ir 17 – iš išorės įkraunamų hibridų.

Per 2025 m. rugsėjo mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo nuo 2,08 proc. iki 2,17 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 1,16 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, įkraunami hibridai – 1,01 proc.).

Per rugsėjį elektromobilių skaičius parke išaugo 1 749 (+4,63 proc.), nuo metų pradžios – 11 228 (+39,7 proc.), o per 12 mėnesių elektromobilių skaičius parke padidėjo 13 999, arba 54,9 procento.

2025 m. spalio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį užėmė dyzelinu varomos transporto priemonės, kurios sudarė 63,8 proc. visų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomų transporto priemonių buvo 22,4 proc., hibridinių transporto priemonių (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus įkraunamus hibridus) – 5,9 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.

Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2025 m. spalio 1 d. elektromobilių dalis buvo 0,94 proc. (2025 m. rugsėjo 1 d. – 0,85 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro 95,4 proc. parko.

Kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai

Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2025 m. rugsėjo mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruota 1 848 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų – 1 004 grynieji elektromobiliai ir 844 – iš išorės įkraunami hibridai) – tai 29,5 proc. daugiau nei įregistruota per rugpjūčio mėnesį ir 84,2 proc. daugiau, nei buvo įregistruota prieš metus. Rugsėjo mėnesį Lietuvoje po 6 mėnesių pertraukos įregistruotų grynųjų elektromobilių skaičius vėl viršijo įkraunamų hibridų skaičių.

Per rugsėjo mėnesį įregistruoti 68 lengvieji krovininiai elektromobiliai (iš jų – 63 grynieji elektromobiliai ir 5 įkraunami hibridai), ir tai 51,1 proc. daugiau nei įregistruota per rugpjūčio mėnesį, kai buvo įregistruota 45 lengvieji krovininiai elektromobiliai, ir daugiau nei 10 kartų daugiau nei buvo įregistruota prieš metus (6 elektromobiliai).

Naujų automobilių rinka

2025 m. rugsėjo mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 22,4 proc. visų per mėnesį registruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Rugsėjį elektromobiliai užėmė 25  proc. (rugpjūtį –  17,2 proc.) visos Lietuvos naujų M1 kategorijos transporto priemonių rinkos. Per mėnesį buvo įregistruota 516 naujų grynųjų elektromobilių (rugpjūtį – 169) ir 431 įkraunamas hibridas (rugpjūtį – 379). Nauji elektromobiliai sudarė 51,2 proc. visų rugsėjo mėnesį įregistruotų elektromobilių (rugpjūtį –  38,4 proc.).

Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį rugsėjo mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 39,5 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (rugpjūtį – 45,7 proc.).

Per rugsėjį įregistruoti 1 497 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (rugpjūčio mėnesį – 1 454).

Benzinu varomos transporto priemonės 2025 m. rugsėjo mėnesį užėmė 20,6 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos (rugpjūtį – 19,1 proc.), varomos dyzelinu – 12,8 proc. naujų automobilių rinkos (rugpjūtį – 15,6 proc.).

Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 73 proc. –  rugsėjį užėmė dyzelinu varomi automobiliai (rugpjūčio mėnesį – 87,8 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 5,8 proc., elektromobiliai – 20,5 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 83,8 proc. nuo visų rugsėjo mėnesį įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių. Per mėnesį buvo įregistruoti 2 hibridiniai N1 kategorijos automobiliai (rugpjūtį – 7 vnt.).

Naudotų automobilių rinka

Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2025 m. rugsėjo mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 6,9 procento (rugpjūtį buvo 6,6 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 57,7 proc., benzinu varomos – 23,2 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 8,9 procento.

Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje rugsėjo mėnesį elektromobiliai užėmė 1,5 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 93,1 procento.

Per 2025 m. sausio–rugsėjo mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 8 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 16,3 procento.

Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 2,7 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 6,4 procento.

Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15,8 procento.

Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 m. gruodžio 31 d. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 20 proc. metinių pirkimų sandorių.

Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.