Kelių transporto parko pokyčių apžvalgos
- Titulinis
- Atsinaujinantys energijos ištekliai (AEI)
- AEI transporte
- kelių transporto parko pokyčių apžvalgos
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2025 m. birželio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 33 692 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 18 358 – grynieji elektromobiliai ir 15 334 – įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 594 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 584 – grynieji elektromobiliai ir 10 – iš išorės įkraunamų hibridų.
Per 2025 m. gegužės mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo nuo 1,81 proc. iki 1,87 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 1,02 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, įkraunami hibridai – 0,85 proc.).
Per gegužę elektromobilių skaičius parke išaugo 1 264 (+3,90 proc.), nuo metų pradžios – 5 418 (+19,2 proc.), o per 12 mėnesių elektromobilių skaičius parke padidėjo 11 305, arba 50,5 procento.
2025 m. birželio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį užėmė dyzelinu varomos transporto priemonės, kurios sudarė 64,3 proc. visų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomų transporto priemonių buvo 22,5 proc., hibridinių transporto priemonių (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus įkraunamus hibridus) – 5,5 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2025 m. birželio 1 d. elektromobilių dalis buvo 0,73 proc. (2025 m. gegužės 1 d. – 0,71 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro 95,7 proc. parko.
Kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2025 m. gegužės mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruota 1 357 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų – 624 grynieji elektromobiliai ir 733 – iš išorės įkraunami hibridai) – tai 1,7 proc. daugiau nei įregistruota per balandžio mėnesį, ir 49,1 proc. daugiau nei buvo įregistruota prieš metus. Gegužės mėnesį Lietuvoje įregistruotų įkraunamų hibridų skaičius vėl buvo didesnis už įregistruotų grynųjų elektromobilių skaičių.
Per gegužės mėnesį įregistruota 17 lengvųjų krovininių elektromobilių (16 – grynųjų elektromobilių ir 1 – įkraunamas hibridas), o tai 30,8 proc. daugiau nei įregistruota balandžio mėnesį, kai buvo įregistruota 13 lengvųjų krovininių elektromobilių.
Naujų automobilių rinka
2025 m. gegužės mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 22,5 proc. visų per mėnesį registruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Gegužę elektromobiliai užėmė 13,3 proc., (balandį – 12,1 proc.) visos Lietuvos naujų M1 kategorijos transporto priemonių rinkos. Per mėnesį buvo įregistruota 219 naujų grynųjų elektromobilių (balandį – 217) ir 324 įkraunami hibridai (balandį – 270). Nauji elektromobiliai sudarė 40 proc. visų balandžio mėnesį įregistruotų elektromobilių (balandį – 36,5 proc.).
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį gegužės mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 48 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (balandį – 49,6 proc.).
Per gegužę įregistruoti 1 963 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (balandžio mėnesį – 2 012).
Benzinu varomos transporto priemonės 2025 m. gegužės mėnesį užėmė 23,7 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 13,1 proc. naujų automobilių rinkos.
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 89,2 proc. – gegužę užėmė dyzelinu varomi automobiliai (balandžio mėnesį – 89,7 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 1,3 proc., elektromobiliai – 3,3 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 76,5 proc. nuo visų gegužės mėnesį įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių. Pažymėtina, kad ketvirtą mėnesį iš eilės stebima nemaža hibridinių automobilių registracija – 6,2 proc. naujų transporto priemonių rinkos užėmė hibridiniai N1 kategorijos automobiliai, kurių per mėnesį buvo įregistruota 24 (balandį – 19).
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2025 m. gegužės mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 5,8 procento (balandžio buvo 6,7 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 60,1 proc., benzinu varomos – 23 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 7,6 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje gegužės mėnesį elektromobiliai užėmė 0,5 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 94,4 procento.
Per 2025 m. sausio–gegužės mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 7,2 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 13,1 procento.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,2 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 1,8 procento.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15,8 procento.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 metų gruodžio 31 d. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 20 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.