Kelių transporto parko pokyčių apžvalgos
- Titulinis
- Atsinaujinantys energijos ištekliai (AEI)
- AEI transporte
- kelių transporto parko pokyčių apžvalgos
Lietuvos kelių transporto priemonių parko pokyčių apžvalga
2025 m. balandžio 1 d. Lietuvoje iš viso buvo įregistruoti 31 185 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (M1 kategorija), iš jų 17 256 – grynieji elektromobiliai ir 13 929 – įkraunami hibridai. Taip pat registre buvo 569 lengvieji krovininiai elektromobiliai (N1 kategorija), iš jų 561 – grynasis elektromobilis ir 8 – iš išorės įkraunami hibridai.
Per 2025 m. kovo mėnesį elektromobilių užimama viso Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko dalis padidėjo nuo 1,70 proc. iki 1,75 proc. (grynieji elektromobiliai užėmė 0,97 proc. šios kategorijos transporto priemonių parko, įkraunami hibridai – 0,78 proc.).
Per kovo elektromobilių skaičius parke išaugo 979 (+3,2 proc.), nuo metų pradžios – 2 911 (+10,3 proc.), o per 12 mėnesių elektromobilių skaičius parke padidėjo 10 278, arba 49,2 procento.
2025 m. balandžio 1 d. Lietuvos lengvųjų keleivinių automobilių parko didžiausią dalį užėmė dyzelinu varomos transporto priemonės, kurios sudarė 64,6 proc. visų šalyje įregistruotų lengvųjų automobilių. Benzinu varomų transporto priemonių buvo 22,5 proc., hibridinių transporto priemonių (HEV – hibridiniai automobiliai, išskyrus įkraunamus hibridus) – 5,3 proc. viso M1 kategorijos transporto priemonių parko.
Lengvųjų krovininių transporto priemonių (N1 kategorija) parke 2025 m. balandžio 1 d. elektromobilių dalis buvo 0,70 proc. (2025 m. kovo 1 d. – 0,69 proc.). Šioje kategorijoje dyzelinu varomos transporto priemonės sudaro 95,7 proc. parko.
Lietuvos kelių transporto priemonių rinkos pokyčiai
Lietuvos energetikos agentūros duomenimis, per 2025 m. kovo mėnesį Lietuvos kelių transporto priemonių registre įregistruotas 1 102 lengvieji keleiviniai elektromobiliai (iš jų – 554 grynieji elektromobiliai ir 548 – iš išorės įkraunami hibridai) – tai 12,7 proc. daugiau nei įregistruota per vasario mėnesį, ir 49,9 proc. daugiau nei buvo įregistruota prieš metus, per 2024 m. kovo mėnesį.
Po keturių mėnesių iš eilės (2024 m. lapkritį – 2025 m. vasarį), kai Lietuvoje įregistruojamų iš išorės įkraunamų hibridų skaičius buvo didesnis už įregistruojamų grynųjų elektromobilių skaičių, kovą tendencija pasikeitė – įregistruotų grynųjų elektromobilių skaičius vėl viršijo įkraunamų hibridų skaičių.
Per kovo mėnesį įregistruota 11 lengvųjų krovininių elektromobilių (visi grynieji elektromobiliai), o tai 8,3 proc. mažiau nei įregistruota vasario mėnesį, kai buvo įregistruota 14 lengvųjų krovininių elektromobilių.
Naujų automobilių rinka
Per 2025 m. kovo mėnesį įregistruoti nauji automobiliai sudarė 21,7 proc. visų per mėnesį registruotų M1 kategorijos transporto priemonių. Kovą elektromobiliai užėmė 12,3 proc., (sausį sudarė tiek pat – 12,3 proc.) visos Lietuvos naujų M1 kategorijos transporto priemonių rinkos. Per mėnesį buvo įregistruotas 221 naujas grynasis elektromobilis (vasarį – 100) ir 216 įkraunamų hibridų (vasarį – 210). Nauji elektromobiliai sudarė 39,7 proc. visų kovo mėnesį įregistruotų elektromobilių.
Didžiausią naujų įregistruotų lengvųjų automobilių rinkos dalį kovo mėnesį užėmė hibridiniai lengvieji keleiviniai automobiliai (HEV), kurie sudarė 55,5 proc. visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naujų lengvųjų automobilių (vasarį – 50,5 proc.).
Per vasarį įregistruoti 1 975 nauji hibridiniai (HEV) automobiliai (vasario mėnesį – 1 278).
Benzinu varomos transporto priemonės šiemet kovo mėnesį užėmė 15,1 proc. naujų lengvųjų keleivinių automobilių rinkos, varomos dyzelinu – 15,3 proc. naujų automobilių rinkos.
Naujų lengvųjų krovininių (N1 kategorija) automobilių rinkos didžiausią dalį – 87,5 proc. – kovą užėmė dyzelinu varomi automobiliai (vasario mėnesį – 73,5 proc.). Benzinu varomi automobiliai užėmė 0,9 proc., elektromobiliai – 1,9 proc. naujų N1 kategorijos automobilių rinkos. Nauji elektromobiliai sudarė 54,6 proc. nuo visų kovą įregistruotų N1 kategorijos elektromobilių.
Pažymėtina, kad antrą mėnesį iš eilės didėja hibridinių automobilių registracija – 9,7 proc. naujų transporto priemonių rinkos užėmė hibridiniai N1 kategorijos automobiliai, kurių per mėnesį buvo įregistruotas 31 (vasarį – 61).
Naudotų automobilių rinka
Naudotų lengvųjų keleivinių automobilių rinkoje 2025 m. kovo mėnesį lengvieji keleiviniai elektromobiliai sudarė 6,7 procento (vasarį buvo 5,4 proc.). Didžiausia naudotų automobilių rinkos dalis teko dyzelinu varomoms naudotoms transporto priemonėms. Tarp visų per mėnesį parduotų ir įregistruotų naudotų lengvųjų automobilių (M1 kategorija) dyzelinės transporto priemonės sudarė 62,8 proc., benzinu varomos – 21,4 proc., hibridinės (HEV) transporto priemonės – 7,2 procento.
Naudotų lengvųjų krovininių automobilių rinkoje vasario mėnesį elektromobiliai užėmė 0,65 proc. naudotų N1 kategorijos automobilių rinkos, dyzelinu varomos transporto priemonės – 94,4 procento.
Per 2025 m. sausio–kovo mėnesius lengvųjų keleivinių elektromobilių (M1 kategorija) skaičius, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 6,9 proc. nuo visų įsigytų M1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones – 13,5 procento.
Lengvųjų krovininių (N1 kategorija) elektromobilių dalis, įsigyjant transporto priemones, kurios dar nebuvo registruotos Lietuvoje, sudarė 1,1 proc. nuo visų įsigytų N1 kategorijos transporto priemonių, o vertinant tik sandorius, sudarytus įsigyjant naujas transporto priemones, šis skaičius buvo 2,2 procento.
Vienas iš Lietuvos Respublikos nacionalinio energetikos ir klimato srities veiksmų plano 2021–2030 metams uždavinių – didinti atsinaujinančių ir alternatyviųjų degalų vartojimą transporto sektoriuje bei skatinti darnų įvairiarūšį judumą. Šiuo metu transporto sektorius atsilieka labiausiai, siekiant, kad atsinaujinančių energijos išteklių dalis transporto sektoriuje 2030 m. sudarytų 15,8 procento.
Lietuvos Respublikos alternatyviųjų degalų įstatyme nustatyta, kad iki 2025 metų gruodžio 31 d. M1 kategorijos elektromobilių skaičius turi sudaryti ne mažiau kaip 10 proc., o N1 kategorijos elektromobilių skaičius – ne mažiau kaip 20 proc. metinių pirkimų sandorių.
Lietuvos teisės aktai apibrėžia elektromobilius kaip transporto priemones, kurios naudoja elektros energiją kaip variklio veikimo šaltinį. Elektriniai automobiliai gali būti tiek grynieji elektriniai (BEV – Battery Electric Vehicles), tiek iš išorės įkraunami hibridai (PHEV – Plug-in Hybrid Electric Vehicles), kurie taip pat turi ir vidaus degimo variklį, kuris gali būti naudojamas nuvažiuoti ilgesniam atstumui.